Svenska Möbler gör succé i Singapore
Svensk möbeldesign har alltid haft ett bra rykte. Några som har tagit vara på det och skapat en affärsidé kring det är systrarna Ellen och Emelie Hedén. Med sitt företag Möbler hoppas de bli störst i Asien på svenska antika möbler.
Bolaget genomför just nu sin andra crowdfundingrunda på FundedByMe. Daniel på redaktionen ställde några frågor till Emelie Hedén, grundaren och VD:n på Möbler.
Det är inte första gången ni väljer crowdfunding?
– Det här är vår andra runda, den första rundan med crowdfunding körde jag 2016. Detta efter ett totalt misslyckande med en affärsängel. Vi hade ett samarbete som tyvärr inte fungerade. Bland annat så vägrade min dåvarande kompanjon att betala mig lön. Det hela slutade med att jag var bunden till en konkurrensklausul och att jag hamnade i utmattningsdepression.
Tog revansch och säkrade FINANSIERING på 100.000 EUR
Sju hela månader tog det för Emelie att samla kraft och komma tillbaka. Bland det första hon gjorde efter att hon var tillbaka var att ställa upp, och senare vinna, i den svenska prestigetävlingen Venture Cup. Vinsten i tävligen (i kategori Människa & Samhälle) följdes av en en framgångsrik crowdfundingrunda där bolaget lyckades in ta in 100.000 EUR på bara 30 dagar.
– Efter tillfrisknande ställde jag upp i Venture Cup med Möbler och vann. Då bestämde jag mig med inrådan av advokater att våga köra igen. En mentor föreslog crowdfunding och FundedByMe. Jag var initialt rädd inför att ha så manga investerare men bestämde mig för att köra och nådde mitt mål inom 30 dagar, säger Emelie Hedén.
Vilka lärdomar har du fått under resans gång och vilka råd skulle du ge till någon som vill ta in pengar via crowdfunding?
– Inkludera så mycket information som möjligt i pitchen. Gör enormt mycket marknadsanalys. Det kan nästan inte finnas för mycket. Det du vill bevisa är varför just DU och företaget kommer bli framgångsrik samt hur ert bolag differentierar sig från era konkurrenter. Var också naturlig och dig själv i videon. Visa din passion och glädje inför projektet. Berätta om tillväxtpotentialen och skalbarheten, säger Emelie.
Finns det något som du önskar att du visste innan du satte igång med Möbler?
– Det går alltid alltid åt mer pengar än vad man tror och det tar alltid längre tid än vad man tror. Våra initiala kostnader gjorde att vi inte hade råd att göra någon marknadsföring. Sedan start har vi endast haft råd att lägga 40000kr på marknadsföring. För ett nytt varumärke som är först ut på en marknad behövs det mycket mer marknadsföring. Gör därför inte om samma misstag som oss och tro att försäljningen börjar på en gång. Räkna med att det kan ta ett tag att bygga upp varumärket.
Sista frågan, vad ska de nya pengarna gå till?
– Marknadsföring främst, men även operationella kostnader under tiden vi får ut vårt varumärke. Det finns manga segment som vi inte ännu har utforskat, som inredningsdesigners, styling/staging av lägenheter som är till salu, samt olika onlineportaler i Asien. Jag tror vi är redo för att bege oss in i en mer webbaserad försäljning nu. Vi har fått så pass mycket bevis av konceptet med försäljning samt skriverier i media. Vi har tex. märkt att Kinesiska kunder är mer svårflörtade mot nya utländska företag. Därför har vi också en bra grund att stå på efter våra 8 månader på den singaporeanska marknaden. Ett fungerande konceptet här i Singapore är förutsättning för att kunna lyckas i resten av Asien och det har vi nu erhållit.
Vi tackar Emelie för att hon tog sig tid att svara på våra frågor och önskar henne och resten av teamet lycka till. Lyckas Möbler behålla samma tillväxttakt och sina bruttovinstmarginaler bör de ha en ljus framtid.
Här har ni länken till den pågående kampanjen.