Droshi crowdfundar och siktar på Europa-expansion
Svenska Droshi är aktuella med en ny crowdfundingrunda på FundedByMe. Med ett beprövat koncept och ett tydligt proof of concept siktar bolaget nu på expansion utanför Sveriges gränser.
1,6 miljoner på endast 2 dagar
Intresset var stort när Droshi öppnade upp sin nya crowdfundingkampanj. På endast två dagar lyckades bolaget få in över 1.6 miljoner kronor från nya och befintilga investerare.
Droshi erbjuder en unik plattform för återförsäljare som vill sälja produkter utan att behöva lagerföra dem själva. Bolaget har på kort tid upprättat avtal med över 110 leverantörer och erbjuder över 350 000 produkter inne i sin portal på droshi.com.
Sedan den förra crowdfundingkampanjen har bolaget växt i personalstyrka och attraherat flera namnkunniga personer till styrelsen. Senaste tillskottet är ingen mindre än Martin Sigel, till vardags CFO för det globala transport- och logistikföretaget DHL Global Forwarding.
Vi ringde upp Jonas Salminen, VD på Droshi, för att ställa lite frågor om den pågående kampanjen och senaste nytt från bolaget.
Det är mycket som händer nu! En ny crowdfundingrunda och en ny erfaren styrelsemedlem, vad räknar ni med att Martin Sigel kommer tillföra bolaget?
– Tack, vi är otroligt glada över kampanjstarten och att Martin Sigel valt att ansluta sig till oss. Med hans erfarenhet och kontakter i branschen kommer vi snabbare kunna nå vårt mål, att bli Europas största grossist! Han har även gjort den hittills största investeringen från en enskild investerare vilket visar på väldigt stort förtroende för oss, säger Jonas Salminen, VD Droshi.
Betyder detta att ni även planerar att lansera och öppna upp tjänsten utanför Sverige?
– Det stämmer, vi har faktiskt planer på att lansera utomlands redan detta år. Sedan för vi även en diskussion med DHL om att erbjuda ett attraktivt fraktavtal till leverantörer som idag inte har möjlighet att erbjuda droppshipping på grund av för höga fraktkostnader.
Utvald till acceleratorprogram i Silicon Valley
I höstas blev bolaget också uttaget till att delta i det nordiska acceleratorprogrammet Tinc i Silicon Valley. Under cirka en månads tid fick Droshi och ett fåtal andra skandinaviska bolag, handledning och mentorskap i hur man bygger globala företag. Någonting som nu kommer komma till användning.
Hur skulle du sammanfatta hela Tinc upplevelsen och stämningen i Silicon Valley?
– Tinc var den bästa resan jag har gjort. Jag lärde mig ärligt talat mer där på en månad än vad jag har gjort de senaste 10 åren av mitt liv. Tempot där är helt annorlunda än i Sverige, mycket mera intensivt där alla jobbar maniskt vilket passar mig väldigt bra. Folk gillar när man har stora mål, visioner och säger att man ska brottas med Alibaba, till skillnad från folk här hemma som skrattar åt en. Det är en helt annan mentalitet där som är svår att förklara, man måste uppleva den. På Tinc hade vi ett talesätt om Silicon Valley: ”It is not a place, it is a mindset” vilket jag tycker sammanfattar det hela väldigt bra, säger Jonas Salminen.
Spännande bolag med stor potential
Framtiden ser onekligen spännande ut för Droshi. Sett till den internationella potentialen som bolaget har är värderingen fortfarande bra. För den som är intresserad och vill veta mer om bolaget rekommenderar vi att besöka den pågående kampanjen på FundedByMe.