Droshi säkrar 2 miljoner i finansiering via crowdfunding

Teamet på Droshi. Foto: Nicklas O.

Droshi säkrar 2 miljoner i finansiering via crowdfunding

Av Redaktionen | 2017-06-06

Stockholmsbolaget Droshi (Scandinavian Dropshipping AB) har med några dagar kvar på sin kampanj säkrat en finansiering om minst 2 miljoner kronor via crowdfunding-plattformen FundedByMe.

Över 140 personer och företag har valt att teckna företagets aktier på en pre-money värdering om 38 miljoner kronor. Vi fick en pratstund med bolagets grundare och VD, Jonas Salminen.

– Vi börjar med den klassiska frågan som sportjournalister älskar, hur känns det med några dagar kvar av kampanjen?

– Det känns riktigt kul!  Den lyckade kampanjen är som ett kvitto på att folk tror på oss och vår tjänst. De flesta företagen som crowdfundar erbjuder produkter och tjänster som riktar sig till konsumenter, vi visar även att det fungerar för B2B.

Droshi erbjuder en unik tjänst för e-handlare som vill sälja produkter utan att behöva lagerföra dem själva. Bolaget har på kort tid upprättat avtal med över 80 leverantörer och erbjuder över 170 000 produkter inne i sin portal på droshi.com.

Efter en såddrunda på ca en halv miljon kronor i början av 2015 och grundarens egna sparpengar har bolaget varit självfinansierat.

– Vi är ”in for the long run” som man säger. Vår ambition har sedan starten i januari 2015 varit att växa organiskt. Vår försäljning växer för varje månad och det samma med produktutbudet. Nu behöver vi förstärka organisationen samtidigt som vi vill sprida ägarbilden i bolaget, säger Jonas Salminen.

Crowdfunding passar bolagets filosofi och vision

– Vi tittade på några olika alternativ för finansiering och fastnade till slut för crowdfunding via FundedByMe. Under våra möten med e-handlare och leverantören har vi flera gånger fått konkreta förfrågningar om investering. Tack vare upplägget med FundedByMe får både befintliga och nya kunder en möjlighet att bli delägare i bolaget. Det är verkligen en win-win för alla parter.

Pengarna ska investeras i personal och vidareutveckling av tjänsten

– Vi befinner oss i en tillväxtfas och behöver anställa fler. Vi tar inte in ett stort belopp utan bara det som behövs för att vi ska fortsatt kunna hålla samma servicenivå som tidigare, säger Jonas Salminen

Droshis intäktsmodell är baserad på prenumerationer från anslutna e-handlare samt en låg transaktionsavgift på varje order som går genom plattformen.

Här är länken till Droshis kampanjsida på FundedByMe för den som är intresserad av investera.