Ekobryggeriet ska växa med crowdfunding

Svensk Tonic ska erövra världen. Bild: Ekobryggeriet

Ekobryggeriet ska växa med crowdfunding

Av Redaktionen | 2017-09-14

Med en kombination av snygg förpackningsdesign, god smak och ekologiskt tänk har Ekobryggeriet lyckats att ta fram en rad spännande drycker som gjort succé i Sverige och utomlands. Nu vill företaget växa och erbjuder därför folk att bli delägare via crowdfundingplattformen FundedByMe.

Vi på redaktionen kontaktade Marcus Nyberg, en av delägarna, för att fråga lite mer om kampanjen och framtidsplanerna.

Hur mycket vill ni ta in denna gång och vad ska pengarna användas till?

– Vi har satt ett maxtak på 4,2 miljoner kronor. Pengarna ska gå till att bygga upp säljorganisationen så att bolaget kan växa både i Sverige och utomlands. Exporten kommer stå för en stor del av bolagets intäkter och vi har redan på väldigt kort tid etablerat försäljning i Finland, Rumänien och Saudiarabien samt inlett samtal med återförsäljare i bl.a. Belgien, Frankrike,Portugal och Grekland.

Vad är den främsta anledningen till att ni valde crowdfunding som finansieringsform?

– Det måste nog vara alla ambassadörer som vi får på köpet. Det otroligt kul att se hur våra produkter sprids via word of mouth.

Är det företag eller privatpersoner som har investerat?

– Majoriteten av investerarna är privatpersoner som gillar våra produkter och delar vår vision.


Dirtwater Fox, ekologisk läsk från Ekobryggeriet.

Fick in 1,3 miljoner på endast 2 dagar

Detta är bolagets andra crowdfundingrunda. Den första genomfördes under förra året då bolaget tog in ca. 1 miljon kronor, via samma plattform.

Responsen denna gång har varit över förväntan, på några dagar har bolaget redan säkrat över 1,6 miljoner kronor från över 170 investerare. Och det är lätt att förstå varför:

  • Ekologiska produkter ligger helt rätt i tiden.
  • Potentialen är stor och efterfrågan finns där, första månaden såldes t.ex. 44 000 flaskor (vilket anses väldigt bra för en helt ny och okänd produkt).
  • Bolaget har säkrat en order värde 43 miljoner från Altia Group.
  • Marknadsföringen sköts av ingen mindre än YouTube-profilen Johan Hedberg, som driver den populära kanalen Matgeek.
  • Lägger man även till att resten av teamet på Ekobryggeriet har mångårig erfarenhet från mat- och dryckesbranschen så kan det inte bli annat än succé.

Vi tackar Marcus för pratstunden och önskar honom och resten av teamet ett lycka till med kampanjen.

Är ni intresserade av att att läsa mer om bolaget, se affärsplanen och investera kan ni besöka bolagets kampanjsida hos FundedByMe.