Svenska Droshi tar in mer kapital för att växa
Vi har tidigare skrivit om det svenska bolaget Droshi som utvecklat en egen plattform för e-handlare och leverantörer som arbetar med dropshipping. Nu är bolaget aktuella med en tredje crowdfundingrunda på FundedByme.
Åter igen stort intresse
Droshi är ett av de få svenska bolagen som har lyckats med alla sina tidigare crowdfundingmål. Intresset var därför åter igen stort när Droshi öppnade upp sin aktuella kampanj. Denna gång tog det endast tre dagar för bolaget att nå sitt minimibelopp på FundedByMe.
Vi på redaktionen har följt bolagets spännande resa och kontaktade därför Jonas Salminen, VD Droshi, för en uppdatering och lägesrapport.
Vad har hänt sedan vi sist talades vid?
Väldigt mycket! När vi körde vår senaste runda sa vi att vi skulle ansöka till fas 1 i H2020 programmet, nu har vi gått vidare till fas 2! Där har vi chans på 5-50 miljoner kronor i EU bidrag. Vi har även tilldelats 500 000 kr från Vinnova.
Vi har bytt plattform till en mer robust och skalbar utan begränsningar i .net och Azure. Vi har även gjort klart ett plug-in till Shopify och även integration mot WooCommerce som är de två mest använda e-handelsplattformarna i världen.
Vi har även fått in flera stora återförsäljare, den största med en oms på över 1 miljard kr som säljer väldigt bra. Vi har även fördubblat vårt sortiment sedan sist. Vi erbjuder nu över över 600 000 produkter.
– det sätter även bra press på oss gentemot våra investerare så de kan se i sprintar vad vi faktiskt gör
Detta är er tredje nyemission på tre år, är det tredje gången gillt?
Tre gånger är faktiskt väldigt lite för en startup som oss. Det är mycket mer vanligt att man kör 3-5 emissioner per år och jagar kapital under flera år i början. Vi vill inte koncentrera oss för att ta in mer kapital om vi inte verkligen behöver det. Vår filosofi har redan sedan starten varit att bevisa oss per årsbasis för att sedan ta in det vi behöver för att komma vidare till nästa steg. Det sätter även bra press på oss gentemot våra investerare så de kan se i sprintar vad vi faktiskt gör.
Om vi har förstått det rätt så kommer leverantörerna själva till er nu. I stället för att ni ska behöva jaga dem, stämmer detta?
Det stämmer delvis, det finns idag många leverantörer som hanterar hela dropshipping-processen manuellt utan några som helst kopplingar för lagersaldo. Det är dessa som hittar till oss. Vi automatiserar hela flödet åt dem och gör deras affärer mycket enklare. De vill inte primärt åt vår produktkatalog, utan vårt system, där det faktiska värdet ligger.
Vad har ni för planer under 2019?
Vi har POC nu från både stora och små återförsäljare. Vi vet att efterfrågan finns. Nu gäller det att marknadsföra oss på rätt sätt och få in fler återförsäljare. Vi har filat på våra paket och tjänst senaste 2 åren, nu vet vi vad som funkar, vad som säljer och hur vi ska jobba. Vi kommer även fortsätta göra integrationer till de mest använda e-handelsplattformarna och även andra intressanta partners som ger värde åt våra kunder. Annars är det business as usual, jaga in nya premium leverantörer och produkter och se till att bygga världens bästa dropshipping tjänst och ständigt förbättra oss.
Lovande framtid för Droshi
Framtiden ser onekligen spännande ut för Droshi. Sett till tillväxttakten och den internationella potentialen är bolaget ett attraktivt investeringsobjekt. För den som är intresserad och vill läsa mer om den pågående kampanjen rekommenderar vi att besöka Droshis crowdfundingsida hos FundedByMe.