Uniti växlar upp – kör en andra crowdfundingrunda
Det svenska bilmärket Uniti, som kom till under ett forskningsprojekt på Lunds Tekniska Högskola, är aktuella med en andra crowdfundingkampanj.
Uniti arbetar med att ta fram en helt eldriven stadsbil i premiumsegmentet. Ambitionen är hög, man ska ha en egen automatiserad produktion i södra Sverige och de första bilarna planeras vara på vägarna om två år.
Vi på redaktionen kontaktade bolagets pressansvarige, Albin Wilson, för att ställa lite frågor angående den pågående kampanjen och framtidsplanerna.
När man besöker er hemsida får man intrycket att ni har en väldigt öppen företagskultur, stämmer det?
– Det stämmer att vi har en väldigt transparent företagskultur, främst för att nå ut med vårt budskap så brett som möjligt men också för att se till att den produkt vi producerar är den rätta för marknaden. Därför bjuder vi regelbundet in allmänheten att komma och ge feedback på teknologin och designen som vi utvecklar.
Vi visar även hela processen online där vi delar med oss av alla framsteg. Crowdfundingkampanjen är en del av vår finansieringsmodell för att kunna ge alla möjligheten att vara del av Uniti.
Vi försöker också vara så dynamiska som möjligt i vårt arbetssätt för att inte låsa oss i processer, så vi kan hålla företaget innovativt även när vi växer. Detta i kombination med att vi samarbetar med stora produktionsföretag som Siemens och KUKA Robotics betyder att vi kan få en innovativ produkt till marknaden så fort som möjligt.
Om vi förstått det rätt så började det hela som ett projekt på Lunds Universitet, vem eller vilka personer har varit de mest drivande?
– Det hela började i en källarlokal på Lunds Tekniska Högskola som ett forskningsprojekt, under paraplyorganisationen Lunds Universitets Social Innovation Center. Lewis Horne som också är vår nuvarande VD grundade denna organisation som hade som syfte att gynna hållbart företagande. Forskningsprojektet som pågick då hade dock som syfte att se vilka framtida mobilitetslösningar som skulle dominera marknaden och förändra transporter till något mer hållbart än de som finns idag. Det var då Uniti föddes.
Bolaget genomför nu sin andra crowdfunding-runda. Föregående gjordes via plattformen FundedByMe. Denna görs dock direkt på Unitis egna webbplats.
Hur kommer dig sig att ni inte valde FundedByMe som vid den förra kampanjen?
När vi hade vår förra kampanj ville vi att den crowdfundingsidan som vi använde skulle ha nära kontakt till det land vi är verksamma i. Detta för vi insåg att det riktigt kraftfulla i crowdfunding är inte enbart från den finansiering som kommer in till bolaget men också den kunskap, kontaktnät och erfarenheter som alla investerare bidrar med.
Helt enkelt att ha en grupp människor som enbart vill att företaget ska lyckas för de verkligen tror på det. Detta var fantastiskt att få hjälp med av FundedByMe men nu ville vi öka närheten till bolaget för de nya investerarna som kommer in och komma ut på en mer global arena.
Därför kände vi att det var ett bra steg att ha kampanjen på vår egen hemsida, så de nya investerarna verkligen kunde se vårt arbete och förstå vår vision för företaget.
Rent tekniskt har vi också ett par unika funktioner på vår webbplats. Vi kan t.ex. ta en investering helt automatiskt via korttransaktioner och ta emot investeringsbelopp så låga som 145 SEK.
Vad ska pengarna användas till?
– Färdigställandet av prototypen, öka våra interna kompetenser i form av anställda samt påbörjandet av produktionslinan.
Kan ni säga någonting om intresset denna gång?
Vi har haft ett stort intresse vid denna kampanj vilket är superkul eftersom vi har den i helt egen regi. Det är dessutom väldigt roligt att det är många från föregående kampanj som har valt att investera på nytt.
Denna gång möjliggjorde vi också för en större andel människor att investera eftersom vi satte ett lägre minimumbelopp än sist. Det har lett till att stora som små investerare kan engagera sig och detta har bemötts väldigt positivt.
Tror ni att ni kommer köra fler kampanjer?
Hittills har crowdfunding varit ett kraftfullt verktyg så det kan absolut vara en möjlighet men det kan bli så att denna crowdfunding är den sista som är helt publik.
Vilket skede befinner ni er i nu?
Exteriördesignen är fastställd och vi har fungerade prototyper av alla våra nyckelteknologier. Nu är vi i stadiet där vi precis på väg att färdigställa fullskaliga prototypen. Vår målsättning är att ha den är klar inom några månader. Parallellt med detta jobbar vi långsiktigt med att bygga upp de nätverk och system som krävs för att göra övergången till massproduktion så effektiv som möjligt.
Slutligen, när får vi se den första Uniti-bilen på stan?
I mitten av 2019 planeras första fordonet rulla ut från produktionen som kommer vara placerad någonstans i södra Sverige. De kommer även hända mycket spännande saker på vägen, det kan jag lova!
Vi på redaktionen tackar Albin för att han tog sig tid att svara på frågorna. Vi önskar honom och resten av teamet på Uniti ett stort lycka till. För er som är intresserade av att investera i bolaget rekommenderar vi att besöka Unitis hemsida där ni hittar mer information om kampanjen.