Tip&Tot gör färsk barnmat hett i Sverige!

Färsk barnmat från Tip & Tot.

Tip&Tot gör färsk barnmat hett i Sverige!

Av Redaktionen | 2017-09-29

Vuxna vill äta nyttigt, näringsrikt och ekologiskt, varför ska inte våra barn få samma möjlighet? Med den inställningen grundades Svenska Tip&Tot.

Företaget som tillverkar och säljer färsk barnmat befinner sig i en stark tillväxtfas och välkomnar nu nya delägare via en crowdfundingkampanj på plattformen FundedByMe.

Företaget har på kort tid redan säkrat över 50% av det sökta kapitalet. Vi på redaktionen ringde upp en av delägarna, Peter In de Betou, för att ställa några frågor och lära oss lite mer om företaget.

Gratulerar till en bra start på kampanjen!

– Tack, det känns kul och är ett kvitto på att folk gillar och uppskattar våra produkter.

Hur skulle du beskriva Tip&Tot och er vision för någon som inte känner till era produkter?

– Det är enkelt, att producera och leverera färsk och bra mat till våra barn. Vi vuxna vill äta nyttigt, näringsrikt och ekologiskt, varför ska inte våra barn få samma möjlighet? Det som finns i barnmatshyllorna innan vi kommer med våra produkter håller 2 år i rumstemperatur, det är inte rimligt!

Hur kommer dig sig att ni valde crowdfunding som finansieringsform?

– Vi tittade på några olika alternativ, men upptäckte snabbt fördelarna med crowdfunding. Den är en unik investeringsform som möjliggör många delägare som i vårt fall även blir som ambassadörer. För oss, en något mindre aktör, är det extremt viktigt att få upp konsumentmedvetenheten.

Responsen från konsumenterna och butikerna har varit över förväntan. Bolaget har på några månader redan fått in sina produkter på över 40 butiker. Bland butikerna finns ICA, Coop, Paradiset (som också är aktuella med en crowdfundingkampanj) samt Hemköp.

Hur ser produktsortimentet ut idag?

– Vi har idag åtta produkter på marknaden. Nuvarande sortiment är till barn från 5 – 18 månader. Inom kort kommer vi även lansera ytterligare produkter som vänder sig till barn som är 4-5 år och uppåt.

Över 40 butiker säljer redan maten. Foto: Tip & Tot.

Finns det någon tydlig storsäljare?

– Ja det gör det, Mormors köttgryta är en solklar favorit.

Vi tackar Peter för att han tog sig tid och svara på våra frågor och önskar honom och resten av teamet ett stort lycka till med kampanjen.

Spännande företag med bra framtidsmöjligheter

För den som är intresserad och vill investera finns det fortfarande möjlighet att bli delägare. Företaget har redan säkrat över 50% av det sökta kapitalet och med över månad kvar på kampanjer är vi på redaktionen övertygade att de kommer att lyckas med att säkra det resterande beloppet.

Det som talar för att bolaget ska lyckas är:

  • Bolaget är helt självfinansierat utan skulder och äger sin produktionsfabrik.
  • Teamet har lång erfarenhet och bra kontaktnät inom livsmedelsbranschen.
  • Färsk barnmat är ett produktsegment som kommer växa kraftigt de kommande åren då fler föräldrar blir medvetna och börjar ställa krav.
  • Utomlands har liknande märken som t.ex. Pip & Pear och Little Dish gått väldigt bra.
  • Fortsätter man i samma takt blir man en intressant uppköpskandidat.

Här är länken till Tip&Tots kampanjsida på FundedByMe.