Paradiset går mot säker succé
Framtiden ser onekligen grön ut för matkedjan Paradiset som är aktuella med en crowdfundingkampanj på FundedByMe. På endast några få dagar har bolaget gjort succé och redan säkrat över 12 miljoner kronor.
För er som ännu inte hört talas om matkedjan så kan vi informera att Paradiset är matkedjan som endast säljer bra och ren mat samt livsmedelsprodukter utan onödiga tillsatser.
Vi på redaktionen ställde några korta frågor till VDn och grundaren Johannes Cullberg, som har haft några riktigt spännande och händelserika dagar.
Först och främst, gratulerar till den otroliga starten på kampanjen!
– Tack, det känns otroligt kul att vi har fått sådant bra mottagande! Enligt FundedByMe har vi slagit alla tidigare rekord.
Hur och när upptäckte du själv crowdfunding?
– Det var nog runt 2010. Jag läste om det Skotska bryggeriet BrewDog och deras crowdfunding-resa. De genomförde en otroligt lyckad kampanj som uppmärksammades världen över.
De tidiga investerarna i BrewDog kunde glädja sig över en avkastning på hisnande 2800% (läs mer).
Hur kommer det sig att ni valde crowdfunding och FundedByMe som plattform?
– Den främsta anledningen är delägarkraften och alla nya ambassadörer som vi automatiskt får tillgång till. När det kommer till valet av plattform jämförde vi några olika. Till slut fastande vi för FundedByMe. De har en bra teknisk lösning ett upplägg som funkar för oss entreprenörer.
Vilken respons får ni från leverantörerna när ni presenterar Paradiset och ert koncept för dem?
– Leverantörerna är glada när vi kommer och presenterar en ny approach och syn på hur en matbutik bör vara. Vi arbetar med våra leverantörer istället för motarbeta dem, någonting som de annars är vana vid…
Slutligen, hur ser framtiden ut och vad ska ni använda pengarna till?
– Vi ska bli ännu vassare, lansera egna produkter och växa. Förutsatt att vi hittar bra lokaler är vår målsättning att öppna minst två nya butiker i Stockholmsområdet.
I dag har Paradiset tre stycken butiker i Stockholm: City, Södermalm och i Sickla Köpkvarter.
Mervärde för alla investerare
Det är ganska vanligt att bolag erbjuder något mervärde till sina investerare under crowdfundingkampanjer. Paradiset har valt att erbjuda 20% rabatt på alla inköp (på ord. priser) under 1 år till dem som väljer att bli delägare. Handlar man mycket redan idag kan det vara värt att investera bara av den enkla anledningen.
Det ska bli kul att följa bolagets resa som har potentialen att bli en riktigt bra investering. Här kommer fem punkter som vi tycker talar för att bolaget kommer att lyckas:
- Bolaget har ett bra team med mångårig erfarenhet och kunnande från branschen. Bolagets VD, Johannes Cullberg, var tex med att bygga upp den tyska livsmedelskedjans Lidls verksamhet i Norge.
- Man satsar på egenutvecklade produkter (sk. EMV) som möjliggör bättre marginaler och kontroll av hela värdekedjan från råvara till färdig produkt i butik.
- Ekologiska livsmedel är på framåtmarsch, försäljningen kommer bara öka för varje år.
- Bolaget blir en attraktiv uppköpskandidat för någon av de stora aktörerna.
Är ni intresserade av att investera och läsa mer om Paradiset, rekommenderar vi att besöka deras kampanjsida på FundedByMe.