Löparskor för hästar – ny svensk uppfinning

Marina Nylund, grundare av Shings.

Löparskor för hästar – ny svensk uppfinning

Av Redaktionen | 2017-06-15

Det är väldigt sällan ett företag kan skapa ett helt nytt produktsegment på en världsmarknad. Med sina unika sportskor för hästar är svenska Shings på väg att göra det.

Sportskorna är anpassade för hästens välmående samt utveckling av starka och friska hovar. Det som är unikt med dem är att hästägaren själv kan sätta på och ta av skorna. De kan också vara anpassade för speciella ändamål som tävlingar eller promenader och underlaget för just den dagen. Det behövs heller inte en spikad järnsko under, därför blir det mycket skonsammare för hästen.

Patenterad uppfinning

Bolaget har inte hunnit att aktivt jobba med marknadsföring och har växt tack vare word of mouth. Tiden har istället lagts på produktutveckling samt patent för att skydda produkterna. Nu är man redo att satsa på marknadsföring och söker därför kapital för detta ändamål via en crowdfunding-kampanj på plattformen FundedByMe.

Vi ställde några frågor till grundaren och innovatören Marina Nylund:

Spännande produkt, hur kom du på idén till den?

– Jag har en bakgrund som hästfysioterapeut och hästmassör så jag har arbetet med hästar i nästan hela mitt liv. I mitt arbete handlar det mycket om att förebygga skador, därför såg jag en möjlighet och utvecklade en produkt som verkligen hjälper hästarna, säger Marina Nylund, grundare av Shings.

Hur hörde ni talas om crowdfunding och hur kommer sig att ni fastnade för det?

– Via vårt nätverk. Vi kände direkt att det skulle passa vårt företag. Genom crowdfunding och gräsrotsfinansiering kan vi ge mindre investerare och befintliga kunder möjligheten att köpa in sig i bolaget. För oss är det nämligen viktigt att vi även får in investerare som investerar med hjärtat.

Omtyckt produkt

På företagets hemsida hittar man många lovord från nöjda kunder. Där kan även de som är intresserade av teknologin bakom hästskorna hitta mer information.

Nära uppsatt mål

Med fyra dagar kvar på kampanjen har företaget säkrat 82% av min.målet på en halv miljon kronor. Vi önskar Marina och teamet på Shings ett stort lycka till. Bolaget har en spännande produkt som har potentialen att bli väldigt uppskattad av hästägare runt om Sverige och resten av världen.

Här är länken till den pågående kampanjen.