Nordea förbereder för crowdfunding
Vi på Crowdfunding Sverige uppmärksammade nyligen att Nordea Finland lanserat en egen tjänst för crowdfunding.
I och med den utannonserade flytten till Finland har det varit väldigt mycket Nordea i media de senaste dagarna. En sak som dock har gått relativt obemärkt förbi är att bankens finska avdelning öppnat upp en egen tjänst för crowdfunding.
Istället för att spekulera om hur banken ser på sin nya crowdfunding-tjänst skickade vi över några frågor till Nordeas svenska presschef Petter Brunnberg. Nedan kan ni läsa hans och bankens svar.
Det ser idag lite glest ut på sajten, är det några kampanjer på gång?
– Projektet är fortfarande i ett relativt tidigt stadium. Vi har många idéer på gång, men inget som vi kan berätta just nu.
Finns det planer att på sikt lansera plattformen i Sverige?
– Vi har valt att börja med Finland som ett pilotprojekt och kommer utvärdera det innan vi går vidare med fler länder
Måste man vara kund i banken för att nyttja plattformen?
– Ja. Banken är ansvarig för alla regelkrav, och dessa krav uppfylls i praktiken genom att endast handla med egna kunder.
Crowdfunding förknippas oftast med något högre risk. Kommer banken tillåta nystartade företag vara med eller endast etablerade med någon slags historik?
– Företagen måste ha affärsverksamhet, dvs i praktiken någon form av omsättning. Rena ideér eller utvecklingsprojekt lämpar sig inte för vår Crowdfunding. Generellt är företagen i alla fall i ett tidigt utvecklingsskede och därmed förknippade med hög risk. Det är viktigt för investeraren att förstå, det föreligger en reell risk att förlora det investerade kapitalet.
Det ska bli intressant att följa tjänsten. Vi lovar att uppdatera er läsare när de första företagen lanserar sina kampanjer.